Hé jij! Wist je dat Nederland in 2023 na Duitsland en België de meeste elektrische auto’s uit China importeerde? Echt waar! In 2022 stelde China nog niet zo veel voor, toen stonden ze op de twaalfde plek als leverancier van elektrische en hybride auto’s. Het CBS zegt dat het meeste van die Chinese auto’s niet eens voor ons zijn, maar voor andere landen in Europa.
In 2023 haalden we voor 1,1 miljard euro aan elektrische auto’s (inclusief hybrides) uit China. Dat is echt bizar veel, namelijk dertien keer meer dan in 2022! De meeste elektrische auto’s komen nog steeds uit Duitsland (4,3 miljard euro), en dat is ongeveer 50 procent meer dan het jaar ervoor. Maar hier komt het: ongeveer twee derde van die auto’s uit China is niet voor ons. Het is zogenaamde “quasi-doorvoer”. Dat betekent dat de auto’s van buitenlandse bedrijven zijn en alleen even door Nederland komen. Zonder die doorvoer was de importwaarde “maar” 0,4 miljard euro. Dan zou China de vierde leverancier voor Nederland zijn, na Duitsland, België en Zuid-Korea.
16 procent elektrische auto’s uit China
Wist je dat in 2023 al 16 procent van alle hybride en volledig elektrische auto’s die Nederland binnenkwamen, uit China kwam? Dat is echt een flinke stijging, want in 2022 was dat nog maar 3 procent!
Het is wel goed om te weten dat het Chinese aandeel op de hele Nederlandse automarkt iets kleiner is. Dat komt omdat veel van die auto’s eigenlijk ‘doorgevoerd’ worden naar andere landen. Wat ook interessant is: de waarde van die Chinese auto-import is lager dan het aantal auto’s doet vermoeden. Dat komt doordat Chinese auto’s over het algemeen wat goedkoper zijn. China exporteert bijna alleen maar elektrische auto’s naar ons land. Als je kijkt naar de totale Nederlandse auto-import, dan was het Chinese aandeel 7 procent in 2023 (of 3 procent als je de ‘doorgevoerde’ auto’s niet meetelt).
Niet-elektrische auto’s nog steeds in de meerderheid, maar elektrisch wordt populairder
In 2023 importeerde Nederland meer dan 750.000 personenauto’s. Van dat aantal werd bijna 250.000 direct doorgevoerd naar het buitenland. Van de overige ruim 500.000 auto’s was 63% een benzine- of dieselauto, 22% volledig elektrisch en 15% hybride. In 2022 werden er meer hybride auto’s (17%) ingevoerd dan volledig elektrische auto’s (16%). Vijf jaar eerder, in 2017, waren bijna alle (94%) auto’s die Nederland importeerde niet-elektrisch. Toen was 5% van de auto’s hybride en slechts 1% volledig elektrisch.
Begin 2024 telde Nederland bijna 1,3 miljoen volledig elektrische en hybride auto’s. Dat is een stijging van 31% vergeleken met januari 2023. Meer dan 1 op de 7 personenauto’s in Nederland is nu volledig elektrisch of hybride. Van alle nieuwe auto’s die in 2023 verkocht werden, was dat ruim 2 op de 3 (68%).